Alle har vi vel prøvet at få en tilsyneladende god forretningside, bare for at finde ud af, at nogen allerede har haft den før os. Så hvordan ved vi egentlig, om vores ide er god nok? Det kan du læse mere om her.
Test din ide
For at finde ud af, om ens ide er god nok som forretningside, er det en god ide at teste den. Det kan man nemt gøre ved hjælp af god research. Når du skal researche din ide, så skal du først og fremmest finde ud af, om din ide er unik eller ej. Er der nogen andre der laver præcis det samme som det du har tænkt til? Er der noget din ide indebærer, der gør at det bliver anderledes? Er der en løsning som du har fundet på, til et almindelig problem, der kan løse noget bedre end andre kan? Man skal i princippet tjekke om der er et hul i markedet til ens virksomhedside, og dermed prøve at udfylde det hul på den bedst tænkelige måde. Hvis man opdager at der ikke er et hul så kan man se, om man kan tilføje markedet noget nyt eller overveje om markedet egentlig er godt mættet, med det som din forretningside går ud på.
Hvis du derimod finder ud af, at din ide er enestående, skal du gå videre med at sikre at ingen andre kan stjæle den.
Sikre at ingen andre kan stjæle din ide
Jo før du sikrer din ide, jo bedre. Du sikrer din ide gennem det der hedder varemærkeregistrering. Varemærkeregistrering sikrer, at ingen kan misbruge dit varemærke eller benytte sig af det. Derfor er dette noget der er smart at gøre lige med det samme, så man sikrer at ingen stjæler ens gode ide og registrerer den, mens man er i gang med at bygge sin virksomhed op.